Jak zamówić usługę SEO w agencji, aby uniknąć nieporozumień?

Na zadowolenie z usług pozycjonowania składa się bardzo wiele czynników. Dobre agencje SEO dokładają starań, aby klient w momencie podpisywania umowy miał wystarczającą wiedzę na temat SEO.

 W tym artykule wyjaśniamy istotne kwestie, które należy oceniać jako priorytetowe jeszcze przed podpisaniem umowy.

Spis treści:

1. Ocena jakości kontaktu z agencją.

2. Wybór odpowiedniego sposobu rozliczeń.

3. Dokładne zapoznanie się z treścią umowy.

4. Możliwość zmiany umowy w trakcie jej trwania.

5. Okres wypowiedzenia umowy.

Ocena jakości kontaktu z agencją

Dobry kontakt z firmą pozycjonującą to absolutna podstawa. Usługi SEO wymagają ścisłej współpracy pomiędzy zleceniodawcą a firmą, która zajmuje się pozycjonowaniem jego strony. Liczy się nie tylko kontakt z przedstawicielem firmy przed podpisaniem umowy (bo ten w zdecydowanej większości agencji jest wzorowy), ale również po formalnym nawiązaniu współpracy. Jak jednak przekonać się, czy firma dba o swoich klientów, skoro umowa jeszcze nie została zawarta? Bardzo pomagają w tym opinie o agencji, które są dostępne w Internecie, np. pod wizytówką w Google lub na fanpage’u przedsiębiorstwa. Dobra agencja SEO stara się na bieżąco wyjaśniać wszelkie nieporozumienia z klientami, proponuje polubowne rozwiązania – w żadnym razie nie ignoruje swoich kontrahentów. Jeśli profile społecznościowe firmy SEO są pełne negatywnych opinii od obecnych klientów, które w dodatku pozostają bez odpowiedzi, potencjalnemu zleceniodawcy powinna zapalić się czerwona lampka.

Wybór odpowiedniego sposobu rozliczeń

Ustalenie najkorzystniejszej dla klienta metody rozliczeń jest kwestią o fundamentalnym znaczeniu – nie tylko dla zlecającego usługę pozycjonowania strony, ale również dla agencji SEO. Dobrym specjalistom zależy przecież, aby kontrahent był zadowolony z przyjętych warunków. Istnieje kilka rodzajów wiodących typów rozliczeń w branży SEO, do dominujących należą:

  • rozliczanie za efekt
  • rozliczanie w ramach abonamentu
  • płatność prowizyjna
  • płatność za ruch organiczny

Dwa pierwsze modele rozliczeniowe są zdecydowanie najpowszechniejsze, przede wszystkim dlatego, że są najbardziej opłacalne dla klienta zlecającego pozycjonowanie strony. Doświadczona agencja SEO przybliża, jakie są różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami współpracy, często dokonując na prośbę klienta przykładowej symulacji kosztów. Wiodące firmy pozycjonerskie dokładają wszelkich starań, by zaproponowane rozwiązanie było przejrzyste nawet dla laika – jeśli jednak klient ma wątpliwości, czy wybrana metoda rzeczywiście okaże się dla niego najbardziej opłacalna, powinien zainteresować się tymi zapisami w umowie, które pozwalają mu zmienić model rozliczeń w trakcie trwania współpracy.

Dokładne zapoznanie się z treścią umowy

Doświadczona i rzetelna firma SEO dba o to, by treść umowy i jej zakres były dla klienta czytelne i w pełni zrozumiałe. Jeśli klient nie rozumie któregoś zapisu lub nie zgadza się z jego treścią, powinien zgłosić swoje zastrzeżenia na tym etapie i prosić o dodatkowe wyjaśnienia lub negocjować zmianę warunków umowy. Warto również zwrócić uwagę na kwestię raportowania. Jest ono niezbędne, aby klient mógł ocenić postępy uzyskiwane przez wynajętą agencję SEO. Wiele firm pozycjonerskich daje wgląd w przykładowy panel użytkownika, w którym można podejrzeć sposób prezentowania efektów. W ten sposób nawet laik może oszacować, czy wykupiona usługa przynosi oczekiwane rezultaty. Ale dobry raport z pozycjonowania to nie tylko same pozycje – to również informacja o pozyskiwanych linkach i ruchu organicznym. Całość powinna być opatrzona komentarzem pozycjonera i wnioskami przekazanymi w przystępny sposób. Jeśli agencja SEO zasłania się w raporcie specjalistycznym żargonem, umieszcza w nim zbyt wiele – lub przeciwnie, zbyt mało informacji, klient powinien porównać tę ofertę z innymi.

Istotnym elementem każdej umowy SEO jest zakres prac, do których zobowiązuje się agencja. Zdecydowana większość umów zawiera szczegółowe informacje o tym, co wchodzi w zakres usługi. Pozycjonowanie to złożony, skomplikowany proces, który nie polega jedynie na zdobywaniu linków, ale również zapełnianiu strony wartościową treścią i optymalizacją pod kątem SEO. Część umów dotyczy nie tylko samego pozycjonowania w wynikach organicznych, ale także obsługi kampanii Google Ads. Po określeniu zakresu współpracy oraz ceny usług, klient powinien zatem upewnić się, czy owe ustalenia pokrywają się z treścią samej umowy.

Możliwość zmiany umowy w trakcie jej trwania

Może się zdarzyć, że klient zechce zmodyfikować warunki współpracy podczas trwania aktualnej umowy. Najczęściej dochodzi do takiej sytuacji wówczas, gdy zleceniodawca chce przejść z modelu rozliczeń opartego o efekt na abonament. Zdecydowana większość agencji doradza teraz swoim klientom płatność za usługi SEO w ramach abonamentu, gdyż jest to propozycja pozwalająca na najbardziej holistyczne spojrzenie na pozycjonowaną stronę oraz cele do osiągnięcia. Wielu klientów od samego początku jest jednak zainteresowanych rozliczaniem za efekt, które wydaje im się najbardziej zrozumiałe. W toku współpracy może się okazać, że wybrane przez klienta frazy nie generują dla firmy wzrostu zleceń, mimo iż agencja wywiązała się z przewidzianych w umowie założeń. Dobra agencja SEO umożliwi klientowi zmianę modelu rozliczenia, bez konieczności czekania na wygaśnięcie bieżącej umowy.

Okres wypowiedzenia umowy

W momencie podpisywania umowy klient powinien również zainteresować się, jaki jest okres, w którym może ją wypowiedzieć. Wiodące agencje SEO zdają sobie sprawę, że nie ma sensu zatrzymywać klienta “na siłę” i utrudniać mu zakończenie współpracy w sytuacji, gdy nie spełnia ona jego oczekiwań. Wiele firm pozycjonerskich daje też możliwość zawarcia umowy na czas nieokreślony, co jest bezpieczną opcją dla klientów, którzy czują się niepewnie w temacie pozycjonowania i nie do końca wierzą jeszcze w moc tej formy zwiększania zysków firmy.

Istotne jest zwrócenie uwagi na ewentualne opłaty dodatkowe przewidziane przez cennik firmy, które mogą mieć wpływ na ostateczną cenę usługi. Niektóre firmy (w tym szczególnie te zachęcające klientów do podpisywania zobowiązania na długi okres, wynoszący nierzadko 2-3 lata) umieszczają w umowie zapisy o karach, które grożą za zerwanie współpracy przed czasem. Potencjalny klient powinien być wyjątkowo wyczulony na ten aspekt. Dobra agencja stawia na partnerskie warunki i nie musi stosować takich metod, by klienci chcieli z nią współpracować. Naliczanie kar umownych to zdecydowanie znak ostrzegawczy, który powinien wzbudzić czujność klienta.

Dużą rolę odgrywają też kwoty brutto/netto – zwłaszcza dla tych klientów, którzy sami nie mają statusu płatnika VAT. Klient powinien zatem upewnić się, czy zaproponowana łączna kwota abonamentu lub stawka za frazę to kwota uwzględniająca podatek, czy cena netto. Pozwoli to uniknąć ewentualnych niejasności przy otrzymaniu pierwszej faktury za wykonane usługi.

Profesjonalne usługi SEO mogą zwiększyć, a nawet zwielokrotnić zyski płynące z pozycjonowanej strony – aby jednak w pełni wykorzystać ich potencjał, konieczne jest nawiązanie współpracy z rzetelną, doświadczoną agencją, która dostosuje formę płatności oraz sposób działania do potrzeb i oczekiwań klienta.