Google Analytics logowanie i nawigacja po najistotniejszych zakładkach (Google Analytics 4)

Universal Analytics to obecnie funkcjonująca wersja narzędzia Google, która swoją działalność wraz z zaprzestaniem gromadzenia danych zakończy z dniem 1 lipca 2023 roku. Wraz z tą datą nadejdą znaczące zmiany, które wprowadzi nowy system kryjący się pod nazwą Google Analytics 4.

Google Analytics 4 to w porównaniu do ciągle jeszcze działającej i obowiązującej wersji GA inny system, który wraz z wejściem na rynek wprowadza wiele znaczących zmian. Najwięcej modyfikacji wzięło się z zasadniczej zmiany podejścia do gromadzenia danych przez Google, co ma swoje wyjaśnienie w dzisiejszych potrzebach konsumentów i innych użytkowników Internetu. W obecnych czasach ścieżka postępowania użytkowników w Internecie wygląda inaczej niż kilka lat temu, aby więc sprostać tym przemianom, należało wprowadzić zrewolucjonizowany system.

Czym jest sesja i zdarzenie w Google Analytics 4?

Jedną z pierwszych, zauważalnych różnic pomiędzy Google Analytics 4 a Universal Analytics, będącą starszą wersją tego systemu, jest stosunek Google do sesji i użytkownika. Aby jednak mówić o tej zmianie oraz ją zauważyć warto przybliżyć sobie znaczenie słów sesja i zdarzenie. Sesja to kontakt użytkownika ze stroną w konkretnym i zamkniętym czasie. Zdarzenie natomiast to interakcja, która może mieć miejsce w trakcie trwania sesji. Zdarzeniem może więc być wyświetlenie pewnej strony lub dodawanie produktów do koszyka. Z tą wiedzą można przejść do wytłumaczenia najistotniejszej zmiany jak nastąpi w nowym systemie – Google Analytics 4. Istotność sesji oraz ich liczba przestanie pełnić kluczową rolę. Na pierwsze miejsce od teraz będą wysuwały się zdarzenia.

Google Analytics 4 – dane z różnych źródeł w jednym miejscu

Wraz z Google Analytics 4 na ważności nabierają zdarzenia, wokół których od teraz wszystko będzie zależało. Dzięki tak wprowadzonej zmianie, możliwe jest bardziej kompleksowe gromadzenie danych o wszelkich działaniach użytkownika na różnych urządzeniach – w tym mobilnych. Aby ten system działał, konieczne jest połączenie zdarzeń z danym użytkownikiem. Dzięki Google Analytics 4 jest to możliwe. Nie ma znaczenia rodzaj urządzenia lub kanał jakim się dany użytkownik posługuje. Bez żadnych problemów można skupić się na ścieżce postępowania użytkownika i dojść do tego kiedy i na jakich zasadach miała miejsce jego kontakt z daną marką.

Nowa funkcja Google Analytics 4 – User ID

Google Analytics 4 proponuje również nową funkcję User ID. Pozwala ona na rozpoznanie konkretnego odwiedzającego, bez względu na użyty kanał – witryna internetowa lub aplikacja. Opcja ta pozwala nawet na połączenie ze sobą danych użytkownika, nawet jeśli nie jest zalogowany, a do logowania przejdzie dopiero po pewnym czasie.

Google Analytics 4 to zmiany jakich potrzebuje dzisiejszy e-commerce. Oprócz wymienionych nowości i modyfikacji warto wspomnieć, że nowa wersja GA proponuje również okrojoną i znacznie łatwiejszą strukturę konta; nowszy wymiary raportowania oraz lepszy poziom prywatności użytkownika.

Zaczynasz przygodę z Google Analytics lub nie pamiętasz, jak się zalogować?

Żeby skorzystać z usługi Google Analytics, powinieneś posiadać konto w usłudze Google (gmail). Do tego systemu analitycznego zalogujesz się tutaj: https://analytics.google.com/analytics/web/?hl=pl.

Jeżeli potrzebujesz pomocy z Google Analytics, napisz do nas.